Читання є складним процесом, але оволодіти навичками читання повинен кожен учень, незважаючи на його вміння, бажання, природні задатки, тому перед вчителем постає ряд проблем.
А саме:
- як навчити кожного учня читати швидко і правильно;
- як навчити учнів читати виразно, свідомо;
- як зробити так, щоб сам процес читання був приємним, радісним для дитини, а не приносив відразу розчарування.
В чому ж полягає робота по навчанню швидкому навчанню?
Це зовсім не означає, що читати треба скоромовкою. Оптимальне читання, тобто читання в темпі розмовної мови, допоможе учневі успішно вчитися протягом всіх років перебування в школі.
А тепер розглянемо кілька прийомів, які ми застосовуємо на кожному етапі, "працюючи" на техніку читання.
Які ж резерви навчання читанню?
Не довго тривалість, а частота тренувальних вправ.
Людська пам'ять краще пам'ятає те, що з'являється періодично, час від часу, а не постійно перед очима. Саме це створює подразник і запам'ятовується краще. А тому щодня, через певні проміжки часу, необхідно проводити невеликі за об'ємом вправи. Тобто тренуватися в читанні часто, порціями, по кілька хвилин краще, ніж читати 1-2 години поспіль без відпочинку.
Напівголосне читання (читання-гудіння)
Саме воно було основним елементом навчання читанню в школі В. Сухомлинського. Учні класу читають вголос, але так, щоб не заважати товаришам, кожний зі своєю швидкістю.
Читання перед сном
Це може бути невелике оповідання чи вірш. Варто наголосити, що шкідливо читати лежачи. Справа в тому, що останні події дня фіксуються емоціональною пам'яттю, І час, який людина спить, допомагає зберегти, зафіксувати останні події дня. Ось чому добре, коли читання є останньою подією дня.
Режим помірного читання
Тобто читання в міру. Після певного часу, коли дитина читала, їй необхідно дати перерву. Не забувати про відпочинок для очей, губ та язика.
Читання в темпі скоромовки
Основним прийомом, який забезпечує розвиток типу читання слабких учнів, є вправи на багаторазове читання тексту скоромовкою, але кожного разу з новим завданням. Ось тільки при цьому дитина відкриває в ньому щось нове, чого не помітив при першому читанні. За допомогою цієї вправи розробляється мовний та артикуляційний апарат, працюють на повну силу органи дихання, язик, губи.
Від дитини вимагаємо читати чітко, правильно.
Вправи на постановку дихання
Серед молодших школярів є такі, які не вміють регулювати дихання, внаслідок чого при читанні роблять вдих посеред слова, гублять закінчення.
Щоб подолати такі недоліки, практикуємо такі вправи:
- швидко і глибоко вдихнути носом із наступним тривалим і спокійним видихом через рот;
- зробити повільний видих під лічбу;
- вправи на тривалість видиху при певному звукові, наприклад: [а], [с], [ф];
- прочитати найбільшу кількість слів, набравши повітря;
- наберіть повітря і подуйте на кораблик, загасіть свічку;
- розкажіть алфавіт, набравши повітря;
- наберіть повітря, розкажіть 2-3 рази скоромовку і т.д.
Розвиток артикуляції, оперативної пам'яті
У частини дітей молодших класів спостерігається недостатня розвиненість артикуляції для чіткої вимови окремих звуків, особливо [р], [л], [с], [ш], [ж], [ч] та сполучень з ними. Щоб подолати такі недоліки широко застосовуйте проказування скоромовок, що сприяє активному тренуванню мовленнєвих органів. Проговорювати їх треба спочатку повільно, а далі швидше та швидше – однак щоб язик не заплітався, щоб вимова була чіткою і чистою, зрозумілою, без "проковтування" звуків.
Майже на кожному уроці вивчаємо або повторюємо скоромовки, через 4 уроки вивчається зовсім нова. Діти люблять їх розучувати, з великим задоволенням відшукують у книжках нові скоромовки.
Вже зібрано декілька сотень скоромовок з різною тематикою.
1. Скоро, скоро мовить Ганка.
Скоромовки - спотиканки,
Слово в слово, слово ловко.
Скоро мовить скоромовку.
2. Наша варка – господарка.
Господарка, квітникарка.
У дворі біля криниці
Сіє айстри й чорнобривці.
3. Сидить дома хлопчик Яків,
Бо не вчив дорожніх знаків.
Якщо буде знаки знати,
Піде Яків погуляти.
Розширення кута зору
В процесі читання очі рухаються стрибкоподібно. Сприйняття тексту відбувається в мить зупинки очей. Хто читає добре, швидко - потребує менше зупинок, ніж той хто читає повільно. Це пояснюється різною величиною кута зору. Вона визначається кількістю слів, сприйнятих читачем за час однієї фіксації: у гіршому випадку 1-2, у кращому - 5-6 слів.